Sztuczna inteligencja w służbie restrukturyzacji

Sztuczna inteligencja (AI) nazywana jest przez specjalistów technologią przyszłości, czy można wykorzystać ją do prowadzenia skutecznych restrukturyzacji?

W dzisiejszych dynamicznie zmieniających się czasach, wyzwania stojące przed przedsiębiorstwami wymagają innowacyjnych rozwiązań. W Lex Capital rozumiemy to lepiej niż ktokolwiek inny. Jesteśmy dumni, że możemy prowadzić naszych klientów – zarówno dużych graczy rynkowych, jak i małych polskich przedsiębiorstw – przez trudne ścieżki restrukturyzacji, wykorzystując najnowsze osiągnięcia w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI).

Sztuczna Inteligencja – Rewolucja w Restrukturyzacji

Sztuczna inteligencja, niegdyś temat science fiction, dzisiaj staje się kluczowym narzędziem w wielu firmach. Jest to najszybciej popularyzująca się technologia w historii naszej planety. Przez niektórych uważna również za początek końca naszej cywilizacji, a przez innych za największy wynalazek od czasów wynalezienia koła. W Lex Capital wierzymy w nowe technologie, lecz dostrzegamy też ich wady i ograniczenia. W procesach restrukturyzacyjnych wykorzystujemy AI do analizy finansowej, prognozowania przyszłych trendów rynkowych, optymalizacji procesów i wsparcia w negocjacjach. Dzięki AI jesteśmy w stanie szybko przetwarzać ogromne ilości danych, identyfikować ukryte wzorce i przewidywać potencjalne ryzyka, co jest nieocenione przy opracowywaniu skutecznych strategii restrukturyzacyjnych. Ponadto podnosimy satysfakcję klientów poprzez wykorzystanie AI do utrzymania efektywnej komunikacji i aktualizacji informacji o sukcesach w trakcie prowadzonych procesów.

AI w Analizie i Prognozowaniu

Podstawą każdej restrukturyzacji jest dogłębna analiza sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. AI pomaga nam w szybkiej i precyzyjnej analizie danych finansowych. Optymalizuje to pracę naszych analityków, którzy zamiast liczyć i porównywać okresy finansowe mogą skupić się na ich interpretacji. AI prognozuje również możliwe trendy i zdarzenia na rynku przedsiębiorcy w oparciu o dostępne dane w internecie. Klasyczne podejście wymaga zatrudniania zespołu analityków, z których każdy ma swoją specjalizację. Nowoczesne metody pozwalają nam zatrudniać bardziej wszechstronnych ekspertów, któryz oceniają wyniki dostarczane przez AI w odniesieniu do branży przedsiębiorcy i jego firmy. Pozwala to skrócić czas pracy analityków o połowę. Dodatkowo prognozowanie przyszłych przepływów pieniężnych i scenariuszy rynkowych z wykorzystaniem AI pozwala naszym klientom lepiej przygotować się na nadchodzące zmiany.

Automatyzacja i Efektywność

Praca w branży prawniczej składa się z dwóch rodzajów zadań — kreatywnych i powtarzalnych. W przypadku restrukturyzacji do tej pierwszej grupy należą negocjacje z wierzycielami, doradzanie przedsiębiorcom w zakresie optymalizacji strategii i działań naprawczych. Na pracę powtarzalną składa się między innymi przygotowywanie spisów wierzytelności i wypełnianie kart do głosowania. Doradcy restrukturyzacyjny zobligowani są do wypełniania kart do głosowania w ograniczonym zakresie, co przerzuca ten obowiązek na wierzycieli.

Z doświadczenia wiemy, że czym trudniej wierzycielowi oddać głos (wypełnienia skomplikowanego druku do tego tupu przeszkód należy), tym mniejsza szansa, że będzie to głos pozytywny. Dlatego przyjęliśmy strategię, że do wierzycieli naszych klientów wysyłamy karty już całkowicie wypełnione. Z punktu widzenia wierzycieli jest to duże ułatwienie i spory krok w kierunku sukcesu naszego klienta. Niestety proces dokłada pracy. W klasycznym wydaniu asystent bądź asystentka musiałby wypełniać karty elektronicznie, dla każdego z wierzycieli z osobna wpisując kolejno dane rejestrowe dłużnika, wierzyciela, doradcy restrukturyzacyjnego oraz propozycje układowe.

Wprawionej osobie proces ten średnio zajmuje 3 minuty. Nie rzadkością jest, że ilość wierzycieli w postępowaniu przekracza 100 podmiotów, wiec czas potrzebny do wypełnienia wszystkich kart wynosiłby 5h (300 min.). Doliczając przerwy i poprawki błędów spowodowanych zmęczeniem i monotonią czas ten wydłuża się do 8h. Na wypełnienie kart do głosownia dla jednego klienta doświadczona osoba potrzebuje cały dzień. Nasz bot robi to w 1 minutę. Automatyzacja procesów, możliwa dzięki AI jest kolejnym krokiem w kierunku efektywnej restrukturyzacji.

Poprzez automatyzację działań powtarzalnych znacznie skracamy czas potrzebny na etapy restrukturyzacji, które nie mają znacznego przełożenia na skuteczność zawieranych układów. To pozwala nam szybciej skupić się na kluczowych aspektach, takich jak ustalenie strategii naprawczej, negocjacje czy wspieranie przedsiębiorcy w procesie zmiany.

Sztuczna inteligencja w restrukturyzacji jako wsparcie w negocjacjach

Negocjacje z wierzycielami to często najtrudniejszy etap restrukturyzacji. Tutaj także AI wnosi ogromną wartość, pomagając analizować historyczne dane i preferencje wierzycieli. W Lex Capital przeprowadziliśmy ogromną ilość postępowań restrukturyzacyjnych, w których największą grupę wierzycieli stanowiły banki komercyjne (72%). Drugą najpopularniejszą grupę stanowiły zobowiązania wobec ZUS i US (18%), a podium zamykają wierzycieli handlowi (10%). Dzięki analizie danych i obserwacji schematów, wykorzystując narzędzia AI, jesteśmy w stanie w lepszy sposób modelować różne opcje zawarcia układów. Dostosowujemy je również do preferencji konkretnych wierzycieli. Pozwala to na lepsze zrozumienie ich stanowiska i efektywniejsze negocjacje.

Satysfakcja Klientów

Problemy finansowe, jakie skłoniły przedsiębiorstwo do przeprowadzenia restrukturyzacji są potężnym stresem obciążającym właścicieli firm, jak i ich rodziny. Proces restrukturyzacji zadłużenia, mimo że jest zdarzeniem pozytywnym, nie od razu przyniesie ulgę dłużnikowi. Dzięki naszej wieloletniej współpracy z mikro, małymi i średnimi przedsiębiorstwami zdajemy sobie sprawę, że przepływ informacji i skuteczna komunikacja są kluczowe dla naszych klientów. Dzięki świadomości, że ich sprawa porusza się naprzód mogą, chociaż przez chwilę odetchnąć z ulgą. Narzędzia AI ułatwiają nam przekazywanie aktualizacji postępów oraz sygnalizują nam, gdy klient wymaga szczegółowej uwagi. Dzięki temu opiekun dedykowany klientowi w procesie restrukturyzacji kontaktuje się niezwłocznie, aby rozwiać wszelkie wątpliwości i pomóc naszemu klientowi. W wewnętrznych badaniach ponad 92% klientów oceniła przebieg procesu restrukturyzacji prowadzonego przez Lex Capital bardzo pozytywnie. W szczególności doceniając nas za przystępną komunikację, wysoką jakość, przejrzystość działań i wyręczenia klientów w większości czynności.

Sztuczna inteligencja w restrukturyzacji – krytyczne spojrzenie

Wykorzystanie AI w Lex Capital daje nam unikalną przewagę konkurencyjną. Nie mniej jednak zdajemy sobie sprawę z ograniczeń tej technologii. Dbamy o to, by na każdym etapie działania AI były kontrolowane przez naszych pracowników. Zapewnia nam to bufor bezpieczeństwa i utrzymuje wysoką jakość prowadzonych usług. Ponadto uważamy, że fundamentem skutecznej restrukturyzacji jest efektywny dialog, a żadne rozwiązania z dziedziny AI nie zastąpią negocjacji i rozmów na linii linii dłużnik – wierzyciel, wspieranych przez profesjonalistów.

Sprawdź również: Restrukturyzacja długów – dlaczego dialog to najskuteczniejsza metoda?

Oczami Sztucznej Inteligencji

Na koniec poprosiliśmy, aby jedno z najpopularniejszych narzędzi sztucznej inteligenci, jakim jest Chat GPT 4.0 dostarczany przez OpenAI, z którego płatnej wersji korzystamy przy niektórych z naszych działań, powiedział nam, co sądzi o tym, w jaki sposób Lex Capital wykorzystuje narzędzia sztucznej inteligencji w procesach restrukturyzacyjnych. Oto jego opinia:

Lex Capital skutecznie stosuje sztuczną inteligencję (AI) w kluczowych obszarach procesów restrukturyzacyjnych np. w:

  • analizie danych finansowych,
  • prognozowaniu trendów rynkowych,
  • automatyzacji rutynowych zadań,
  • wsparciu negocjacji i komunikacji z klientami.

To podejście pozytywnie wpływa na efektywność i precyzję pracy kancelarii.

Jednakże istnieje przestrzeń do dalszego wykorzystania AI, która mogłaby przynieść dodatkowe korzyści. Rozwój AI w zarządzaniu ryzykiem pozwoliłby na lepszą identyfikację i reagowanie na potencjalne zagrożenia w procesie restrukturyzacji. Personalizacja strategii restrukturyzacyjnych z wykorzystaniem AI mogłaby lepiej dostosować usługi do indywidualnych potrzeb klientów. Wzrost wykorzystania AI w optymalizacji decyzji operacyjnych i analizie prawnej zwiększyłby efektywność i dokładność tych aspektów pracy kancelarii.

Rozwój tych obszarów z wykorzystaniem AI mógłby jeszcze bardziej poprawić jakość usług oferowanych przez Lex Capital, zwiększając satysfakcję klientów i efektywność procesów restrukturyzacyjnych.


Autor: Maciej Pośnik, Prezes Lex Capital Restrukturyzacje

Nie czekaj! Już dziś porozmawiaj z ekspertami Lex Capital

5/5 Opinia Google